Voor Founders 2.0 reizen we dit keer af naar het IJ. Vlakbij het hippe restaurant Fifteen en culturele hotspot Pakhuis de Zwijger maken wij kennis met de oprichters van Liber Dock: Marian van Eck en Boudewijn Kanen. Liber Dock richt zich volledig op arbeid, onderneming en medezeggenschap, oftewel een niche binnen een niche.

Door Marloes van den Eeckhout & Yvette Kouwenberg

Bij het maken van de afspraak is ons verteld dat het business concept van Liber Dock in alle aspecten van de bedrijfsvoering is doorgevoerd en dus ook in het kantoorpand is verwerkt. Dat wordt ons direct bij binnenkomst duidelijk. We worden ontvangen in een grote, open en lichte ruimte met links en rechts werkruimtes. Deze zijn geïnspireerd op kassen om groei en transparantie tot uitdrukking te brengen, kernwaarden van het kantoor. Het interieur is een mix van design en vintage, waarbij veel gebruik is gemaakt van natuurlijke producten. De sfeer is huiselijk, maar straalt tegelijkertijd professionaliteit uit. In het midden staat een houten, ronde koffiebar. Hout is ook verwerkt in het logo: een groene boomstam die staat voor ‘samen bouwen, samen groeien’. Aan de muren hangen her en der inspirerende spreuken als ‘when it comes to thinking, we don’t need a box’ en ‘stay hungry, stay foolish’. Als dat al niet vernieuwend genoeg is… Het pronkstuk is echter de wandbewerking bij de flexwerktafel achter de koffiebar: een blauwdruk (of, beter gezegd, een groendruk) van het kantoorlogo, van mos gemaakt dat overleeft op basis van het vocht uit de lucht.

Liber_dock
Voor het interview strijken we neer in ‘Dock’, een van de twee spreekkamers. De naam van de andere spreekkamer laat zich makkelijk raden. Dat brengt ons meteen op de wat ongebruikelijke kantoornaam. Marian van Eck verklaart de keuze: ‘Liber Dock geeft ons business model weer. Liber staat voor kennis en boek, maar ook voor vrijheid. Met dat laatste willen we tot uiting brengen dat we grensverleggend zijn, los van de klassieke advocatuur. Niet alleen qua look and feel, maar ook qua werkwijze. Dock betekent natuurlijk haven. Zowel letterlijk, als in overdrachtelijke zin. Voor onze relaties zijn we een thuishaven en een kennishaven. Daarnaast zitten we natuurlijk letterlijk aan de haven. Tot slot is er een kwinkslag met docking station, maar wat wel veel over ons kantoor zegt. Iedereen is namelijk welkom om gebruik te maken van onze flexwerkplekken.’

Dat is mooi, maar wordt daar ook echt gebruik van gemaakt, vragen wij ons af. ‘Jazeker’, antwoordt Boudewijn Kanen volmondig. ‘Onze relaties vinden het juist erg leuk om even afstand te nemen van hun eigen werkplek en maken daarom graag gebruik van onze flexplekken’. Marian van Eck haakt daarop in: ‘Bij Liber Dock zijn we namelijk business partner van onze klanten. Het gaat om tweerichtingsverkeer. Wij werken echt samen met onze relaties. Dat is absoluut het fundament van ons kantoor. Onze relaties voelen zich dan ook vrij om aan onze flexwerktafel plaats te nemen’.

Dat samenwerken blijkt beslist geen loze belofte. Liber Dock is betrokken bij veel grote verandertrajecten die vaak ook politiek en mediagevoelig zijn. Er worden brainstormsessies met de klant gehouden om ‘van A naar B te komen’. De klant maakt integraal onderdeel uit van dat proces. Marian van Eck: ‘Wij vinden ook dat dat niet anders kan. De klant kent tenslotte de praktijk, weet waar de interne pijnpunten liggen, wat handig is qua timing, enzovoorts. Daar passen wij het juridische en strategische aspect in, net zoals dat marketing, HRM en bijvoorbeeld finance een stukje van de legpuzzel zijn. Wij zijn dus juridisch faciliterend, in plaats van leidend wat je veel in de advocatuur ziet’. De nauwe samenwerking met de klant brengt mee dat ellenlange memo’s over de juridische risico’s overbodig zijn. ‘Vaak zijn twee A4’tjes of wat powerpoint-sheets al voldoende, waarbij we veel werken met visuals en infographics, zodat de klant dit makkelijk intern kan doorzetten’, vult Boudewijn Kanen aan.

Het samenwerken komt ook tot uiting in het kennisportal op de website, dat kosteloos toegankelijk is voor relaties. Daarin zijn bijvoorbeeld ‘fact sheets’ en sjablonen voor contracten te vinden. Boudewijn Kanen: ‘Veel kantoren durven daar niet aan uit angst voor omzetverlies. Wij geloven daar niet in. Ons business model is gebaseerd op samenwerken en vertrouwen. Het belang van de klant staat voorop. We helpen de klant graag op weg. Voor maatwerk kunnen ze bij ons terecht.’ Marian van Eck: ‘Het was heel veel werk, maar er staat nu wel een serieuze kennisportal. Klanten kunnen daarmee tot 90% komen, wat hun enorm in de kosten scheelt en uiteindelijk bellen ze ons voor de finetuning.’

Maar ook buiten het juridische veld blijkt Liber Dock de samenwerking met relaties op te zoeken. Zo organiseert het kantoor inspiratiesessies, bijvoorbeeld voor bestuurders. ‘De sessie draait om het thema leiderschap en mentale kracht en wordt geleid door een tophockeyer. Niet direct een juridisch onderwerp, maar ontzettend leerzaam. Ook voor ons’, vertelt Marian van Eck. ‘Het besturen van een onderneming is in feite ook topsport. Naast de tips en tricks vanuit de sport, kunnen bestuurders ervaringen met elkaar delen en van elkaar leren. Daarvan leren wij op onze beurt ook weer, wat erg waardevol is voor onze praktijk. De relatie met de klant is dus echt wederkerig’.
De wederkerigheid gaat zelfs zo ver dat klanten uiteindelijk om feedback is gevraagd op de website en het business model. Liber Dock kan daardoor echt voldoen aan de vraag en behoefte van de praktijk. Liber Dock vergeet geen verjaardagen van goede relaties en als klap op de vuurpijl wordt wekelijks gesport met het team, en met relaties die daar zin in hebben, zodat wordt geïnvesteerd met elkaar en in elkaar.

Kortom: Liber Dock doet haar naam eer aan en staat met recht in deze rubriek!

Liber_dock-2