Dat was een vraag die na alle sombere voorspellingen van het duo Rutte en De Jong de evenement-managers, office-managers, managing-partners en enthousiaste medewerkers van een aantal kantoren te elfder ure wel wat hoofdbrekens kostte. We maakten een rondje.

Door: Yna Heslinga

Er is behoefte om het jaar anders af te sluiten dan al die werkgerelateerde zoom – en teamsvergaderingen. Zoals één van de geïnterviewden zei: “Na een jaar hard werken is er behoefte aan ontlading. Kerst is altijd een goed moment om te feesten, maar dat kan dit jaar natuurlijk niet.”

Er blijkt genoeg creativiteit te zijn om er toch ook dit jaar nog iets leuks van te maken.

De Italiaanse roots van één van managing partners van Jones Day leidde tot een virtuele kookworkshop onder leiding van een Italiaanse kok. Met behulp van thuisbezorgde boodschappen moest een pasta en een toetje worden bereid. Onder het genot van een wijntje kon men vervolgens genieten van het jaarlijks terugkerend cabaret, waarbij de advocaat-stagiaires de andere advocaten op de hak namen. En dit alles natuurlijk via het beeldscherm.

Jahae advocaten had voor de gelegenheid een echte ‘sommelier van het jaar’ laten aanrukken. Met behulp van de toegestuurde wijn- en spijsbox werden de advocaten, medewerkers en het ondersteunende personeel meegenomen op een digitale wijntrip door verschillende wijnlanden.

Om geheel in stijl te blijven met het moment van het jaar had Allen & Overy een virtuele kerstmarkt georganiseerd, waarbij iedereen na te zijn toegesproken door senior partner Brechje van der Velden, elkaar op de markt kon ontmoeten en bij verschillende kraampjes een kerstcadeau kon uitkiezen. Als uitsmijter wordt aan het eind van het jaar nog een speciale televisieshow uitgezonden. De medewerkers krijgen thuis onder het genot van een toegestuurde hapjesbox een live productie met verschillende gasten te zien, waarbij de huisband van het kantoor een prominente rol zal spelen. Omdat dit event bij het uitkomen van deze nieuwsbrief nog niet heeft plaatsgevonden, blijft de verdere inhoud van deze productie nog even een verrassing.

Bij het uitkomen van deze nieuwsbrief had de kerstviering van Lexence nog niet plaatsgevonden, maar er wordt een scala van activiteiten met verrassingen aangeboden. De kerstpakketten zijn persoonlijk thuisbezorgd. Er vinden online Teams-bijeenkomsten plaats met een bierborrelpakket, bingo, online wijnproeverij of een kookworkshop. Met behulp van Indiase ingrediënten wordt een curry gemaakt, waarbij een gin tonic wordt geserveerd. Ook het jaarlijks terugkerende hoogtepunt zal plaatsvinden: de verkiezing van het fraaiste/opzienbarendste kerstkostuum. Op de foto is de winnaar van het vorig jaar te zien!

Links Sander Theunissen, winnaar van 2018, en rechts de winnaar van vorig jaar (een van de partners) Floor Damen.

Ook de medewerkers van het Bureau van de Orde hadden een gevarieerd programma. Een deel kon meedoen aan een virtuele aromatherapie, de toepassingsmogelijkheden van essentiële oliën werden toegelicht en er werd geëxperimenteerd met ‘salt’, de druivenpit- en geurolie om een persoonlijke huidscrub te creëren. Het andere deel kreeg van de deken in zijn hoedanigheid van vinoloog uitleg over de herkomst, geur en smaak van de thuisbezorgde wijndoos met borrelhapjes. Er werd afgesloten met pubquiz, waarin de Beatles de rode draad vormden. De quiz werd opgezet door de leden van de Raad van de Orde Bart Swier en Pieter de Jong.

Leuke en gezellige digitale bijeenkomsten, maar we hopen elkaar volgend jaar weer in levenden lijve te treffen om het glas te heffen.

De redactie van het ABB wenst u een goed en vooral gezond 2021 toe!