Sinds de moord op advocaat Derk Wiersum in 2019 is weerbaarheid een hot topic in de advocatuur. Maar ook los van de georganiseerde misdaad hebben advocaten in toenemende mate te maken met hoogoplopende emoties, die kunnen uitmonden in agressie en bedreiging. Op 29 februari jl. volgden de advocaten van Jaeger Advocaten-belastingkundigen de door de NOvA aangeboden weerbaarheidstraining waarin je leert emoties te herkennen en grenzen te stellen. ABB-redacteur Nick van den Hoek, zelf werkzaam bij Jaeger, doet verslag.

Tekst: Nick van den Hoek

Hoofdtrainer Onno Pouw is een imposante, uit de kluiten gewassen man, die niet zou misstaan in een programma als Kamp van Koningsbrugge of Special Forces. Pouw was werkzaam bij de Brigade Speciale Beveiligsopdrachten van de Koninklijke Marchaussee, waar hij ook teamleider opleiden en trainen was. Pouw verzorgt de weerbaarheidstraining met strafrechtadvocaat Sanne Schuurman, die in zijn praktijk te maken heeft gehad met bedreigingen. Schuurman vertelt nuchter over zijn ervaringen, maar dat zijn kantoor de beoogde locatie van een moordaanslag (op een cliënt) was maakt indruk.

Alarmerende cijfers

De aanleiding voor het initiatief van de NOvA om (kosteloos) weerbaarheidstrainingen aan te bieden zijn de alarmerende cijfers van advocaten die te maken krijg met met verbale agressie (41%), intimidatie (34%) of bedreiging (18%). Dit doet zich met name voor in het insolventierecht, strafrecht, personen- en familierecht en in letselschadezaken. Verbale agressie komt met name van (oud-)cliënten en bij bedreiging gaat het vaak om de wederpartij. Één op de vijf advocaten overweegt te stoppen na een incident. Reden genoeg dus om hier aandacht aan te besteden.

De training begint met een stukje theorie. De ‘emometer’ is een vereenvoudiging van wat er in het brein afspeelt bij onvoldoende of te veel prikkeling. Het doel hiervan is om te begrijpen waar jezelf of een ander zit qua emotionele toestand en waarom dit invloed heeft op je gedrag. Ook vertelt Pouw over veiligheidsbewustzijn, wat als doel heeft risico’s te leren herkennen en proactief te handelen in situaties waar veiligheid een rol speelt of kan gaan spelen.

Praktijkscenario’s

Aansprekender is het interactieve deel van de training waarin diverse praktijkscenario’s worden geschetst, zoals agressieve bejegening door de wederpartij nadat de zitting is afgelopen. Gaat u ertegen in, houdt u zich afzijdig, of schakelt u hulp in? Een tip waar ik zelf niet aan had gedacht: de bode of de parketpolitie kan u naar uw auto begeleiden, ook als de gemoederen bedaard lijken.

Tot slot wordt er geoefend, met Pouw als acteur. Hij speelt een client die slecht nieuws wordt gebracht en daar agressief op reageert. Hoe ga je ermee om als je op verhitte toon een reeks verwijten wordt gemaakt? Zorg er in elk geval voor dat u dichter bij de deur zit dan uw cliënt, voor het geval u de ruimte moet verlaten. Wat ook helpt is het negeren van retorische vragen en zelf vragen te stellen. Dat zorgt ervoor dat de cliënt de rationele delen van het brein moet aanspreken, waardoor de emoties mogelijk afnemen.

Zelf een weerbaarheidstraining volgen, of op uw kantoor organiseren? Kijk meer voor informatie op de website van de NOvA.